Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

#1 Chasing Ice


Assalamualaikum

Sedikit 'take home message' dari dokumentari filem 'Chasing Ice'. .

Orang berkata 'Picture Worth a thousand words', itu lah tema utama yg dibawakan di dalam dokumentari filem - Chasing Ice.



Saya amat tertarik dengan kisah perjalanan n perjuangan James Balog dalam mengetengahkan isu pemanasan global dan kesannya kepada pencairan dan pemecahan 'ice cap'.
Bagaimana beliau sebagai seorang ahli geologi yang amat mencintai fotografi, berbekalkan ilmu dan minatnya dia berusaha melakukan sesuatu di dalam isi ini.

Tulisan saya ini mungkin lebih bersifat ulasan daripada kupasan secara mendalam, maka saya suka untuk menyentuh beberapa konsep yg merupakan konsep2 yg sering kita dengar dan merupakan konsep fundamental di dalam ajaran Islam.

Di dalam dokumentari filem ini, James Balog sanggup bergolok gadai, menghabiskan masa, penat dan lelah demi memperjuangkan suatu idea. Iaitu membawakan gambar-gambar bukti jelas lagi bersuluh akan pencairan dan pemecahan ice cap, memberikan gambar-gambar yg akan memberi suatu tamparan kepada masyarakat akan realiti isu ini, yang akhirnya akan memobilisasikan masyarakat untuk bertindak .

Berpegang kepada idea nya yang berpaksikan kepada kesedaran utk melakukan sesuatu, ditambah pula kepenatan dan kecewanya dunia akademik yang tenggelam dalam pendebatan samaada menerima atau menolak fenomena pemanasan global tanpa sebarang tindakan yang konklusif. Berbekalkan kesedaran akan amanah dan tanggungjawab sebagai seorang geologis, dia bergerak di atas kapasitinya sendiri dan menubuhkan sebuah kumpulan yg dinamakan Extreme Ice Survey (E.I.S) . Kumpulan ini berfungsi dalam membawa dan memenifestasikan ideanya.

Berbalik kpd konsep amal ma'ruf nahi mungkar bagaimana James Balog amat menjiwai konsep ini, seperti apa yg diperkatakan di dalam dokumentari filemnya " I want to be able to say to my choildren 25 to 30 years from now when they ask what have I done when global warming was happening . Guys, I was doing everything I knew how to do". . Pengajaran penting yg dapat diambil ialah bagaimana dengan berdasarkan minat, ilmu dan kemahiran sedia ada dan menggunakannya dalam mengajak kpd kebaikan dan melarang kpd keburukan. Seperti di dalam dokumentari filemnya, berbekalkan pengetahuan dan minat kpd fotografi dia telah menubuhkan E.I.S Dia menggunakan segala kekuatan dan pengetahuannya untuk menjadi seorang advokasi dan memberi kesedaran orang ramai akan isu pemanasan global.

Seterusnya konsep semangat kepemudaan. Ya benar, walaupun James Balog berusia dan mula menunjukkan tanda2 umur tuanya namun jiwanya masih segar, semangat kepemudaannya masih membakar. Walaupun dia sudah melakukan pembedahan lutut buat kali kedua dan dinasihatkan doktornya untuk berhenti dari melakukan aktivitinya, dia tetap teguh dengan pendiriannya. . Iaitu memberikan kesedaran kpd ummat akan kesan langsung pemanasan global melalui fotografi

Berpegang kpd ideanya dia begitu bersungguh dan bermati-matian memperjuangkannya. Saya mengkagumi semangat (hamasah) beliau. Ini lah semangat yg sy rasa perlu ditiupkan semula di dalam jiwa ramai graduan dan mahasiswa kita. .

Begitu ramai yg tewas dan akhirnya hanyut dalam badai realiti hidup dan tidak kurang juga yang tidalk mempunyai idea yang diperjuangkan langsung . Ramai yang akhirnya tunduk kpd cabaran kesukaran, tewas dan tenggelam. Hilang idea dan semangat perjuangan antara sebabnya ada yg tertewas kerana kecewa di dalam cinta, ada juga yg kecewa kerana hidup dalam suasana masyarakat yg serba mengkritik dan memperlekehkan, ada juga kerana serik dgn kegagalan. . Apa-apa pun sebab amat sedih apabila seorang yang 'idealist' akhirnya berubah langsung menjadi seorang 'realist pessimist'.

Bagi saya dokumentari filem ini bagus ditonton bagi mencetuskan semula semangat dan idea seseorang. Harus dicari semula idea yang hilang itu, berjuang ke arah suatu tujuan. Bangkitlah lakukan anjakan paradigma diri dari menjadi seorang realist yg pessimist kpd seorang realist optimist yg berpegang kpd sebuah idea. . Namun pun begitu, haruslah semangat dan idea itu dipegang oleh kerangka pemikiran dan ilmu yang benar. .
Konsep yg ketiga yg terakhir yg sy ingin kupas ialah konsep berpegang kpd ilmu yg asas. Seperti apa yang kita tontoni di dalam dokumentari ini, kita dapat lihat betapa dunia sains bertelagah akan apakah pemanasan global itu benar-benar berlaku, sedangkan masalah itu jelas berlaku. Oleh kerana dunia sains sibuk dalam perdebatan, mereka akhirnya terlepas pandang dan seolah-olah tiada sebarang usaha menangani isu ini. Jika ada pum usaha itu hanyalah dalam skala yang kecil.

Berbalik kepada konsep yang ketiga ini, adalah tidak salah untuk kita menjadi pengkaji, berdebat dan mencari kebenaran. Namun haruslah kita insaf dan sedar untuk tidak terjerumus dalam dunia perbincangan serba kekhilafan. Carilah semula titik keberadaan kita, di mana kita berpijak dan apa peranan kita. Bukan apa, kadang-kadang jika kita terlalu asyik dalam dunia perbincangan sebegini, akhirnya kita tiada berbuat apa-apa . Namun tidaklah saya bermaksud dan menganjurkan seseorang itu, terus-menurus bertindak tanpa sebarang pengkajian. Haruslah sesuatu tindakan dimulai dengan ilmu akan sesuatu.

Akhir kata saya mengajak agar sahabat-sahabat sekalian cuba menghayati dan mengaplikasikan tiga konsep ini dalam kehidupan kita.

Ditulis oleh - Muhammad Syafiq bin Ramli, pelajar tahun 4 Kulliyyah of Dentistry

No comments:

Post a Comment