BUMI ITU ADALAH MASJID. Satu ayat ringkas yang biasa
didengari dan terlintas di fikiran ramai ialah kita sebagai Muslim boleh
bersolat di mana-mana dengan syarat mestilah bersih dan menjaga adab-adabnya
yang lain. Menariknya, penulis buku Ibrahim Abdul-Matin cuba membawa pembaca kepada pandangan
sisi yang berbeza dengan menceritakankan kisahnya ketika kecil yang biasa
bersolat di rumah dan masjid, buat pertama kalinya beliau menunaikan solat di
hutan ketika mendaki Bear Mountain.
“..my father related a hadith, “Wherever you may be at the time of
prayer, you may pray, for it (the Earth) is all a mosque”. At that instant, and
I couldn’t have been more than 5 or 6 years old, I understood for the first
time: the Earth is a mosque; a mosque is sacred; therefore, the Earth is
sacred. That moment…..transformed the way that I would see the world forever.”
Begitulah tema penting
yang cuba disampaikan oleh penulis dalam bukunya yang bertajuk “Green
Deen” ini. Buku ini dipilih untuk dibentangkan dalam sesi Bibliophilia yang
mengangkat tema “Alam Sekitar” sekaligus menyambung diskusi dokumentari
“Chasing Ice” dalam sesi Filmmania pada minggu yang lalu.
Hubungan di antara insan-pencipta dan
alam yang sakral ini boleh direalisasikan dengan mengikut prinsip-prinsip asas
seperti yang telah digariskan dalam buku ini. 6 prinsip ringkas yang boleh
dipegang untuk merealisasikan penjagaan dan kelangsungan kemakmuran Bumi kita
seperti yang ditekankan oleh pembentang buku, Saudari Nadiah Mat Junoh, pelajar
tahun akhir Bioteknologi UIAM Kuantan adalah:
1) Keesaan Allah s.w.t dan makhluk-Nya.
Pencipta alam ini adalah Allah s.w.t
dan Alam ini adalah makhlukNya. Setiap sesuatu di dalam Alam ini mempunyai
hubungkait antara satu sama lain dan yang menghubungkan dan mengawalnya adalah
Allah s.w.t. Berbeza dengan pandangan sekularisme yg memisahkan antara sesuatu
dengan sesuatu yang lain, mereka menganggap Alam ini hanyalah objek dan manusia
boleh berbuat apa-apa sesuka hatinya demi kepentingan sendiri.
2) Alam-bumi ini merupakan ayat (tanda) kepada Pencipta
Selain Kitab Suci Al Quran yang
menjadi ayat (tanda), Alam juga turut mempamerkan kekuasaan dan kewujudan Allah
s.w.t melalui pelbagai bentuk contohnya pengasingan air tawar dan air masin di
muara dan kehebatan terbenamnya matahari. Kita sebagai manusia perlulah belajar
daripada Alam untuk memastikan dunia ini dikemudi dengan sebaik mungkin. Peribahasa
Melayu banyak diekstrak daripada Alam dan menunjukkan nenek moyang kita
sentiasa memerhati dan belajar daripada Alam. Tidak menjaga dunia dengan baik
umpama menidakkan tanda-tanda ciptaan Allah s.w.t.
3) Khalifah
Kita sebagai khalifah yang
secara literalnya bermaksud pengganti perlu berperanan untuk menjaga Bumi ini.
Kita berasal daripada tanah dan akhirnya akan kembali ke tanah. Persoalan
mendalam ditekankan oleh pembentang ialah “Adakah kita sanggup kembali ke dalam
tanah (kubur) dengan keadaan tanah yang penuh heavy metal dan sisa-sisa
pepejal?”
4) Amanah
Analogi ringkas yang diberikan ialah jika kita diberi amanah untuk menjaga
sebuah kenderaan dan dibenarkan untuk menggunakannya, pilihan yg kita
boleh lakukan ialah memulangkannya dalam keadaan rosak dan kotor, atau sama
seperti sediakala atau lebih baik lagi iaitu dalam keadaan ianya dibersih dan
dicuci.
Jadi, secara tuntasnya adakah kita sebagai hidupan di Bumi ini memulangkannya
dalam keadaan rosak, busuk dan kotor?
5) Adil
Adil bermaksud meletakkan sesuatu
pada tempatnya. Kita melihat kerakusan sistem ekonomi kapitalis yang mengaut
segala sumber alam hanya untuk membuat keuntungan materialistik semata-mata.
Tanpa memikirkan kesan jangka panjang, sebagai contoh iaitu industri
penternakan yang zalim di mana lembu-lembu diternak dengan diberi makan jagung
segera berbanding rumput yang merupakan fitrah makanan asasinya. Perut lembu
diciptakan dengan empat kompartmen dan mempunyai enzim cellulase yg sesuai untuk
mencerna rumput, bukan jagung. Inilah antara contoh kezaliman yang berlaku
dalam industri.
6) Mizan (Seimbang)
Apabila 6 prinsip ini dikukuhkan dalam minda pembaca, kita boleh mewujudkan
kesedaran dan melancarkan 4 perkara praktikal yang dicadangkan oleh penulis
buku iaitu 1)Menyebarluaskan kisah dan kejayaan kita menjaga Bumi 2) Mendidik
berkaitan isu alam sekitar dan jalan penyelesaiannya 3) Berhubung dengan
komuniti berbeza agama untuk satu tujuan yang sama 4) Mencuba idea baru untuk
disesuaikan dengan praktik semasa.
Idea yang dibincangkan oleh Sahabat Massa (SM) ialah berkaitan 2 jenis
pendekatan iaitu secara praktikaliti (rawatan) berserta kefahaman yang kukuh
(pencegahan). Antara contoh pendekatan yang praktikal yang diterangkan oleh
ahli SM, Saudari Sarah Syazwani, pelajar tahun akhir Bioteknologi UIAM ialah
kaedah yang dipanggil Phytoremediation di mana tumbuhan digunakan untuk meresap
sisa kimia seperti heavy metal yang mencemari tanah dan melalui proses biokimia
di mana struktur kimianya sudah berubah sebelum membebaskan gas karbon
dioksida. Bioremediaton pula menggunakan hidupan mikrob seperti bakteria untuk
mencerna sisa-sisa yang mencemarkan alam sekitar.
Pendekatan yang bersifat mencegah dijelaskan lagi oleh Saudari Meryem Unal,
pelajar tahun empat Perubatan UIAM tentang pelaksanaan sistem permaculture
(kaedah pertanian dengan mengekalkan kestabilan ekosistem dan mengikut alam
setempat) dan penulis artikel sendiri mencadangkan untuk mengamalkan amalan
menanam sendiri dan menternak ayam di halaman rumah berdasarkan contoh
diamalkan oleh sesetengah pensyarah di sini.
Kedua, sisi pandangan lain yang disentuh dalam konteks UIAM Kuantan oleh
Saudari Wan Nur Amni Wan Azmi, Exco Sosial dan Kebajikan MRC Talhah ialah
realiti dalam praktikaliti dan kejayaan “Green Mahallah Project” yang
dianjurkan oleh Mahallah Talhah; contohnya kesedaran menggunakan bekas makanan
sendiri berbanding polisterine. Cadangan lain diberikan oleh Saudara Lutfi
Azmi, Presiden MRC Tabari untuk penambahbaikan “Green Mahallah Project” yang
akan datang ialah membudayakan amalan berbasikal dalam kampus kerana mahallah
yang akan diduduki nanti lebih dekat dengan kebanyakan kulliyyah, serta
kesesuaian untuk melaksanakannya dengan membina suasana baru di mahallah yang
baru.
Ketiga, Saudara Syafiq Ramli, Ketua Sahabat Massa menerangkan prinsip syarikat
kapitalis untuk sentiasa menghasilkan permintaan yang diperkenalkan oleh
Richard Nixon, ialah 1) menghasilkan barang yang cepat rosak atau sekejap
fungsinya, 2) menaiktaraf secara sedikit ciri-ciri baru dalam barangan versi
baru. Sebagai contohnya Iphone 6 dan Iphone 6S hanyalah sedikit naik tarafnya.
Keempat, Saudara Arif Alwan, pelajar tahun akhir Pergigian UIAM membuka diskusi
dalam konteks negara dan isu semasa iaitu pembentangan Akta Nuklear di Dewan
Rakyat dalam masa yang terdekat ini dan menekankan mahasiswa untuk mengikuti
perkembangannya sama ada kerajaan Malaysia akan menolak akta ini dengan
pegangan yang lebih kuat atau mula berlembut dan berkompromi untuk meluluskan
akta ini.
Akhir sekali, perbincangan selama 2 jam ini ditutup dengan resolusi di
peringkat individu dan umum. Di peringkat individu, penulis memberi 3 perkara
ringkas yang boleh diamalkan oleh semua ahli Sahabat Massa iaitu
- Mempunyai botol sendiri yang tahan lama, bebas Bisphenol- A (BPA) untuk mengisi air berbanding menggunakan botol baru setiap kali membeli air minuman.
- Mempunyai 1 beg membeli-belah sendiri yang boleh dilipat, mudah dibawa kemana sahaja di dalam beg tangan atau poket masing-masing utk kegunaan semasa membeli belah untuk mengurangkan penggunaan beg plastik di kedai atau pusat beli belah.
- Mempunyai bekas makanan sendri (bebas BPA) yang mudah dibawa dan digunakan untuk mengisi makanan ketika membeli lauk pauk untuk mengurangkan penggunaan polisterine dan beg plastik
Di peringkat umum, pentingnya pertemuan susulan dengan wakil
organisasi pelajar UIAM Kuantan (PhytoTech IIUM Club,
Mahallah Representative Council (MRC) Tabari dan Talhah, SahabatMassa) dan membuat
jalinan kerjasama dengan badan-badan NGO luar antaranya Grup Alam
Sekitar ABIM (GRASS), Sahabat Alam
Malaysia (SAM) dan Customer
Association Penang (CAP).
Akhir kata, saya mengajak pembaca artikel bersama-sama mengamalkan tiga cara
praktikal di peringkat individu di atas dan teruskan mendidik diri dengan
kefahaman hubungan Alam dan manusia.
* Ditulis oleh Sahel Akmal bin Che Mohd
Hazidi, pelajar tahun keempat Jurusan Perubatan (MBBS), Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia, (UIAM) Kuantan.
No comments:
Post a Comment